Verkeersgedrag fietsers

Topics over infrastructuur in Ommoord zoals openbaar vervoer, fietspaden en wegen.
Havik034
Gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 30-11-2011 16:05

Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Havik034 » 30-11-2011 16:36

Ik kan mij zo ergeren aan het feit dat veel fietsers zich totaal niks aantrekken van de verkeersregels. Hierdoor hen ik al een aantal keren een vervelende aanvaring met andere fietsers en voetgangers gehad en tevens aan aantal aanrijdingen met schade in de afgelopen jaren. Laat ik een aantal voorbeelden geven. In Ommoord bevinden zich een aantal rotondes aan de President Rooseveltweg. De regels is dat bestuurders (dus fietsers) op rotonde voorrang hebben. Ik ervaar heel vaak dat fietsers die de rotonde betreden totaal niet kijken, geen richting aangeven en dan ook nog eens geen voorrang verlenen. Indien je de desbetreffende bestuurder hierop aanspreekt word ik of genegeerd of krijg ik een belediging en opgestoken middelvinger 'naar je hoofd geslingerd'. Een ander voorbeeld is dat weinig fietsers richting aangeven bij het verlaten van een rotonde, waardooor je soms als fietser of autombilist onnodig stopt bij het betreden van de rotonde. Ook hierbij kun je intimiderende reacties verwachten van andere bestuurders als je ze erop aanspreekt. Ditzelfde geldt i.p. ook voor gelijkwaardige kruispunten zoals de kruispunten President Rooseveltweg/Kochpad, John Mottweg/Klimvarenpad en President Rooseveltweg/Theeroos. Rechts heeft daar voorrang, maar die regel wordt door velen totaal niet toegepast. Ik wil afsluiten met het feit dat ik mij ontzettend erger aan fietsers die gaan bellen of op iemand wachten en dat midden op een kruispunt. Ook hierbij, spreek ze aan en er zal weinig zinnigs uitkomen. Om positief af te sluiten zijn er gelukkig ook nog fietsers, helaas zijn die naar mijn idee in de minderheid, die zich wel aan regels houden en indien zij die toch overtreden naar andere bestuurders of voetgangers netjes hun excuus aanbieden :D
Torenwachter
Beheerder
Berichten: 57
Lid geworden op: 25-11-2011 21:16

Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Torenwachter » 04-12-2011 12:35

Misschien is het een idee dat u contact opneemt met de deelgemeente en daar uw verhaal verteld. Misschien kunnen zij aan de hand van uw reactie de verkeersveiligheid kunnen verbeteren of meer politietoezicht inzetten.
Havik034
Gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 30-11-2011 16:05

Re: Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Havik034 » 04-12-2011 15:45

[quote="Beheerder"]Misschien is het een idee dat u contact opneemt met de deelgemeente en daar uw verhaal verteld. Misschien kunnen zij aan de hand van uw reactie de verkeersveiligheid kunnen verbeteren of meer politietoezicht inzetten.[/quote]

Heb ik al gedaan, maar daarop heeft de deelgemeente waarschuwingsverkeersborden geplaatst voor bestuurders van auto's met daarop aangegeven dat fietsers van beide kanten kunnen komen. Dat ivind ik opzich niet zo erg, maar het gedrag van fietsers veranderd daardoor niet :(
Skybird
Nieuwe gebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-12-2011 23:17

Bericht door Skybird » 24-12-2011 11:11

Ik ben het helemaal eens met Havik034. Het fietsgedrag van fietsers is vaak schandalig. Kijken niet op of om, gaan er maar gewoon vanuit dat ze voorrang wordt verleend. Steken hun hand inderdaad niet meer uit als ze van richting veranderen, kunnen onnodig met z'n twee of drie naast elkaar blijven rijden, zodat de automobilist ze stapvoets moet blijven volgen. Worden ze aangereden, nou, dan is Leiden in last en heeft de automobilist het gedaan. Ik stop voor elke voetganger en fietser, want ik zit nu eenmaal warm en droog in de auto, maar ik kan me echt rot ergeren als ze dan met zo'n mobieltje aan hun oren in een vertraagde opname oversteken en/of met opzet ergerlijk langzaam oversteken (niet eens de oude mensen, maar jongeren!). Verder heb je ook nog van die fietsers met een I-pod aan hun oren, waardoor ze dus niets horen van de omgeving en tja, dat is dan ook ook zo lekker veilig (snap trouwens niet dat dat niet verboden wordt in het verkeer)! Dan heb je ook nog van die moeders die hun kinderwagen pal voor een dicht naderende auto de weg opduwen (hoe kom ik snel van mijn kind af???), zo van 'ik ben moeder met kind' dus stoppen voor mij! Je zal ze als automobilist net niet op tijd opgemerkt hebben!
Torenwachter
Beheerder
Berichten: 57
Lid geworden op: 25-11-2011 21:16

Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Torenwachter » 24-12-2011 11:27

[quote="Skybird"]Ik stop voor elke voetganger en fietser, want ik zit nu eenmaal warm en droog in de auto, maar ik kan me echt rot ergeren als ze dan met zo'n mobieltje aan hun oren in een vertraagde opname oversteken en/of met opzet ergerlijk langzaam oversteken (niet eens de oude mensen, maar jongeren!).[/quote]

Op de website van de rijksoverheid staat dat mobiel bellen en muziek beluisteren niet verboden is, tenzij je een gevaar op de weg vormt. Tevens wil de overheid het niet verbieden, omdat het volgens hun niet te handhaven zou zijn.

Bron: [url=http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ellen.html]Rijksoverheid - Mag ik tijdens het fietsen naar muziek luisteren of bellen?[/url]
Havik034
Gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 30-11-2011 16:05

Re: Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Havik034 » 26-12-2011 12:15

[quote="Torenwachter"]Tevens wil de overheid het niet verbieden, omdat het volgens hun niet te handhaven zou zijn.[/quote]

Dat wordt ook altijd gezegd met het afsteken van vuurwerkbommen op oudejaarsdag. Dan komt de politie niet want dat kunnen ze niet handhaven, werd mij verteld :(
angeliquev
Gebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 31-12-2011 15:01

Bericht door angeliquev » 31-12-2011 15:08

Ik ben helaas ook iemand die weleens de hand vergeet uit te steken,maar dat komt omdat ik een driewieler heb. Vaak zijn de fietspaden/wegen kapot door boomwortels en helaas kan ik dan niet mijn hand uit steken want dan val ik van mijn fiets af :? Boomwortels en scheve stoepen zijn funest als je rijd met een driewieler,je kan dat zelden omzeilen :(
Torenwachter
Beheerder
Berichten: 57
Lid geworden op: 25-11-2011 21:16

Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Torenwachter » 01-01-2012 16:09

[quote="angeliquev"]Vaak zijn de fietspaden/wegen kapot door boomwortels en helaas kan ik dan niet mijn hand uit steken want dan val ik van mijn fiets af :? Boomwortels en scheve stoepen zijn funest als je rijd met een driewieler,je kan dat zelden omzeilen :([/quote]

Indien u schade aan fietspaden zoals boomwortels constateerd, kunt u dat bij de [url=https://concern.ir.rotterdam.nl/pkr-formulier/internet]gemeente [/url]melden. Meestal wordt de schade dan hersteld :D
Havik034
Gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 30-11-2011 16:05

Verkeersgedrag fietsers

Bericht door Havik034 » 01-01-2012 19:06

[quote="angeliquev"]Ik ben helaas ook iemand die weleens de hand vergeet uit te steken,maar dat komt omdat ik een driewieler heb. Vaak zijn de fietspaden/wegen kapot door boomwortels en helaas kan ik dan niet mijn hand uit steken want dan val ik van mijn fiets af :? Boomwortels en scheve stoepen zijn funest als je rijd met een driewieler,je kan dat zelden omzeilen :([/quote]

Als iemand een keer geen richting aangeeft, vind ik dat geen ramp. Het gaat meer om die figuren die lak hebben aan alle regels wat gepaard gaat met beledingen e.d. Kun je zoals je zelf al zegt geen richting aangeven door een slecht wegdek. Dan zou ik zoals [i]Torenwacht[/i] al zegt de gemeente hierop attenderen.
angeliquev
Gebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 31-12-2011 15:01

Re: Verkeersgedrag fietsers

Bericht door angeliquev » 02-01-2012 06:41

Ik heb al 1 keer geklaagd bij de gemeente over de Marshallweg,ik moet daar in het middn van de weg rijden tussen de auto's omdat aan de stoepkant veel putten waren door verzakking. Wat kreeg ik na 3 maanden te horen van hun. We weten niet waar u over heeft :shock: Hun zien dus niet die putten,nou uh bedankt !
Plaats reactie